недеља, 3. новембар 2013.

Nema vise novih formi? - BITEF '13 (2. deo)


29. septembra se u Beogradu dogodio pozorisni zemljotres. U okviru BITEF-a (a pod milicijskom opsadom zbog najavljenog odrzavanja Parade ponosa i pretnji desnicarskih organizacija da ce sve uciniti da ista ne bude odrzana) odigrana je predstava SNP-a „Galeb“, u reziji Tomija Janezica.

Postavlja se pitanje zasto je ovoj predstavi trebalo skoro godinu dana da predje 'citavih' 80-tak km (od Novog Sada do Beograd). Kada vec ne mozemo/ne umemo da dovedemo barem predstave iz regiona na gostovanja na redovnim repertoarima beogradskih pozorista (cast izuzecima), zar je bilo tesko organizovati jednoipocasovni prevoz glumaca, scenografije i ostalih ljudi odgovornih za realizaciju predstave do Beograda? Neshvatljivo!

Ocekujuci najavljeni sestoipocasovni spektakl, reditelj nas pri ulasku u pozorisnu salu, ili preciznije na veliku scenu JDP-a, gde je postavljen sklepani mini amfitetar , obavestava da ce predstava, u stvari, trajati 7 sati. Zahvaljujuci losoj logistickoj organizaciji (osim, ukoliko iza toga zaista ne stoji ozbiljna namera reditelja da (3) pauze zaista toliko traju, kako pise u jednoj od kritika predstave), predstava se produzava na skoro 8 sati. Ipak, sa velikim zadovoljstvom mogu da kazem/napisem da mozda nikada ranije, kada su ovakvi i slicni dogadjaji u pitanju, nisam toliko vreme u kontinuitetu proveo na smisleniji i vise ispunjujuci nacin.

Iako sedite na prilicno neudobnim stolicama, gurajuci se sa ostalim gledaocima i glumcima (koji glume na bukvalno par kvadratnih metara i na samo par desetina centimetara od vas), boreci se sa scenografijom, predstava se gleda u jednom dahu, ili bolje reci cetiri daha (obzirom da postoje 3 pauze).

Tomi kao da je u cetiri cina/prikaza (svaki se odrzava u drugacijoj sceografiji, dok se u trecem delu publika cak seli sa scene u gledaliste) iskoristio sve ono sto je mogao da izvuce iz savremenog pozorista i ono o cemu, siguran sam, predaje svojim studentima na novosadskoj Akademiji. Svaki cin je stilski realizovan kao zasebna celina, a opet deo drame, prilicno teske i sumorne cehovljeve drame, koja se bavi porodicnim odnosima i odnosima medju ljudima uopste u jednoj maloj, ucmaloj sredini. Ipak, Tomi je tu nasao mesta i za analizu, mozda cak i kritiku savremenog pozorista, glume, odnosa glumca i pozorista, dajuci svoj komentar na mogucnost postojanja novih formi i ideja.

Navodeci glumce da se prosetaju od hiper-realnog teatra, preko visoko stilizovane glume do apstrakcije, i sam konstantno ucestvujuci u predstavi, kao domacin, komentator, glumac, sou majstor, Tomi kako iz sebe tako i iz ostalih izvlaci maksimum, ostavljajuci gledaoce odusevljenim, pomalo zbunjenim, na trenutke potresenim do suza (oni osetljiviji su se posteno isplakali), a na trenutke i ozarenih osmehom. Sumnjam da je iko ostao ravnodusan. Bila je to jedna luda voznja kroz teatar koja ce tesko biti zaboravljena.

Nejasno je, ako sam dobro primetio, zasto je festivalski ziri dosao tek na cetvri cin predstave, kao i kako je moguce da ova predstava nije dobila Grand Prix Mira Trailovic, za najbolju predstavu.  

Za zatvaranje BITEF-a odabrana je predstava „Tesko je biti Bog“, Proton Theatre-a iz Budimpeste, ili kako je ja od miloste zovem ’Srpski film’ uzivo. Ovo moje poredjenje je, naravno, preterano jer, cini mi se, jedina stvar koja spaja ova dva dela je brutalnost, ali nikako i besmisao i hiper-egzibicionizam, cak i apsolutno nejasna pretencioznost, kojima ’Srpski film’ odise u velikoj meri.

U pravoj zavrsnici ovogodisnjeg izdanja festivala, za koji se cak sumnjalo da ce uopste biti odrzan, Madjari su nam prikazali savrseno reziran sam zivot, tj. problem tzv. belog roblja, mladih zena koji u potrazi za boljim zivotom zaglave u kandzama onih za koje su samo (potrosna) roba.

U scenografskoj postavci koju cine dve prikolice kamiona sa ciradima (BRAVO!), i koja savrseno odslikava okruzenje u kome se te nesrecne i obmanute mlade zene nalaze, pre svega zahvaljuci svojoj naivnosti, prikazana je sva surovost njihovih sudbina, bezvrednost ljudskog zivota i odsustvo humanosti u danasnjem svetu.

Iako naviknuti na razne oblike devijantnog ljudskog ponasanja, prosto je nemoguce da pojedine scenene ne sokiraju gledaoce svojom hiper-realnoscu. U tom smislu BRAVO! za hrabrost glumica koje nose predstavu.

Cak ni veseli songovi, prepevi popularnih ljiga pop hitova (koje izvodi svi glumci, svirajuci na gomili instrumenata), ne pomazu u opustanju atmosfere. Cak je cine i napetijom.

Ubacujuci Bozijeg izaslanika u predstavu, u ulozi doktora koji se brine o mladim nesrecnim devojkama, sa zadatkom da samo posmatra situaciju, ali ne i da se mesa u tok dogadjaja, cemu on, na kraju, ne moze da odoli, reditelj, cini mi se, pokrece interesantno pitanje smisla postojanja Boga, kao i nekih njegovih odluka, pre svega da ne dela. Mozda reditelj zeli da nam poruci nesto na temu smisla vere, sto bi mozda skroz bilo u skladu sa njegovim radikalnim metodom koji primenjuje u predstavi, ...,  ali ja cu se zadrzati samo na ’mozda’.

Sve u svemu, tesko je bilo biti BITEF ove godine. Nadam se da ce ga, uz znacajno manje teskoca,  biti i u mnogo narednih godina. Jer, iako ga mnogi prozivaju elitistickim, nepotrebnim, samodovoljnim, siguran sam da BITEF mora da postoji kao, prakticno, jedina veza Beograda i Srbije sa savremenim evropskim i svetskim teatrom, mora da se prati i, sto da ne, mora da se postuje, voleli ga vi ili ne.
 

Нема коментара:

Постави коментар